Elefanten ”Bølgerum” får permanent ophold på Olof Palmes Alle 11

Hele sommeren 2024 har 30 elefanter stået i og på gader, parker og pladser i Aarhus. Elefantudstillingen blev åbnet af HM Dronning Mary. Alle elefanterne er unikke kunstværker og eventet er skabt af Psykiatrifonden og Wild in Art. Elefant-motivet er valgt på grund af talemåden om at et emne kan være ”elefanten i rummet”. Derfor symboliserer de udstillede elefanter at vi bør starte den vigtige samtale om vores psykiske helbred. De fleste vil på et tidspunkt i livet enten få en psykisk sygdom eller have en nærtstående med en psykisk sygdom. Alligevel har vi svært ved at tale om det. Psykisk sygdom er netop elefanten i rummet. Den fylder en del, men er svær at tale om.

Den 10. sept. var der auktion over alle elefanterne og den elefant, som Grundejerforeningen Olof Palmes Alle 11 har købt: ”Bølgerum”, er skabt af Some Other Waves. Pengene kommer fra en bevilling gennem projekt Imperfect City, som også Museum Ovartaci og Kulturhus Bunkeren er en del af.

Det er en stor elefantskulptur, som måler 1.600 mm i højden, 2.200 mm i længden og 800 mm i bredden. I udstillingsperioden august-sept. 2024 var den sponsoreret af Magasin du Nord og udstillet på Lille Torv foran Magasin.

I alt indbragte auktionen af de mange elefanter 1,7 mill. kr. til Psykiatrifonden.

“Some Other Waves”

Tvillingesøstrene Carla og Bjørk Kjellmann Nørremark, har malet sammen siden de var helt små. Med deres frihåndsmaling kreerer de evighedskunst. Baggrundsfarverne på kunstværket skal opfordre beskuerne til at bevæge sig hele vejen rundt om skulpturen for at opleve motivet fra alle vinkler. Carla og Bjørk beskriver: “Vi håber, at vores kunstelefant kan fungere som et frirum, hvor både børn og voksne kan gå på opdagelse og finde et væld af havets underværker.”

De nu 21-årige (i 2024) tvillingsøstre startede deres brand ”Some Other Waves” i 2019 og de ønsker at deres kunst skal afspejle den omhu og holdbarhed, som de selv lægger i at skabe den. De har bl.a. lavet kunst-indkøbsnet og malet kunstlofter, f.eks. hos Sofie Linde  i hendes sommerhus på Langeland oven i købet i bedste sendetid på TV2.

Menneskekroppe og elementer fra havet er faste motiver for de Carla og Bjørk.  En sammensmeltning af deres forskellige malestile og inspirationen kommer fra deres fælles barndomsminder i forskellige sommerhuse ved stranden. De maler i frihånd og uden skitser, og de blander selv alle farverne på stedet, så både kunstværker og farver er unikke i sig selv.

Bjørk Nørremark vandt for øvrigt bronzemedalje i længdespring ved de Paralympiske Lege i Paris 2024 (med 5,76 meter). Det var anden gang hun deltog i legene.