Flyvende sardiner i Kulturhus Bunkeren

Et samarbejde mellem Museum Ovartaci, Det Finurlige Flyselskab og Kulturhus Bunkeren. Formålet er at etablere et åbent reflektionsrum om psykisk sygdom og mental trivsel gennem kunstnerisk praksis.

Projektet blev gennemført i Festugens ti dage (30. August til 8. september 2024), hvor børn og unge blev inviteret til kunstworkshops med udgangspunkt i Ovartacis univers. Kunsten kan være en vej til at åbne samtaler og reflektion omkring psykisk sygdom og trivsel. Målet er at give børn og unge mulighed for at udtrykke sig gennem kunsten og derigennem ændre deres perspektiver på sig selv og andre.

Mange børn og unge, der oplever mistrivsel, føler sig ensomme, forkerte eller utilstrækkelige. Ved at introducere dem til Ovartacis historie – en kunstner, der skabte anerkendte værker og fandt meningsfuldhed gennem sin kunst, trods 54 år som psykiatrisk patient – ønsker vi at præsentere et alternativ til perfekthedskulturen, der præger samfundet i dag. Alle har en værdi.

Ovartaci skabte sin kunst af de materialer han havde til rådighed, hvad end det var gamle papkasser, tobaksæsker eller sardindåser. I Ovartacis ånd og med blik for at arbejde miljømæssigt bæredygtigt er hovedparten af de materialer, vi arbejder med, genbrugs- og restmaterialer. Dette understøtter også pointen om, at alt har en skønhed, hvis man betragter det fra de rigtige perspektiver og har det rigtige blik.

I projektet skabte deltagerne små individuelle værker og bidrog til et større fælles værk. Dette symboliserer vigtigheden af hvert bidrag og understreger, at mangfoldighed beriger fællesskabet, både i kunsten og i dagligdagen. Værket har fået titlen “FRI” og er lavet af genbrugsmaterialer og består af fantasifulde flyvende sardiner.

Også børn og unge, der normalt ikke eksponeres for kunst, kunne deltage lige så naturligt som andre. Gratis adgang sikrede en bred deltagelse og har gjort projektet tilgængeligt for alle. Konkret foregik workshopsne i et telt i Byparken som var Aarhus Festuges mest centrale placering for børneaktiviteter. For at forlænge samtalen er det fælles kunstværk nu udstillet i Kulturhus Bunkeren tæt på Museum Ovartacis lokaler. Vi håber, at dette vil inspirere deltagende børn til at besøge Museum Ovartaci med deres forældre, og dermed fortsætte samtalen og udforskningen af Ovartacis univers.

Kunstværket står i Kulturhus Bunkeren året ud.